tiistai 25. kesäkuuta 2019

275. Toisen luokan päiväkirja 1970

Luen päiväkirjaa syksyltä 1970 (oppikoulun II lk). Neljän kuukauden ajalta on merkintöjä vain 20 päivälle: syyskuun alussa 14:lle ja joulukuussa kuudelle. (Päiväkirja jatkuu seuraavassa kirjoituksessa vuodelle 1971).
Tiistai 1.9.1970:
Koulu alkoi taas. Luokanvalvoja pysyi onneksi samana kuin viime talvena (Aarnikka). Luokka II A pysyi suunnilleen samana kuin I A. Kari Lehtinen Iivisniemestä jätettiin ekalle luokalle, jolle oli vuosi sitten selvinnyt pääsykokeista pienimmillä pisteillä viimeisenä. Markku Tikkinen Kaitansista lähti takaisin kansakouluun.
Uusia oppilaita ei meidän luokalle tullut, koska muualta tulijat ja luokalle jääneet siirrettiin uusille C-luokille. Vapaaniemen kansakoulun IV C-luokaltani pääsi kaksi poikaa lisää oppikouluun: Timo Laine Iivisniemestä ja Stig Grönvall Kaitansista, Ahvenpolulta. Vapaaniemen yhteiskoulussa on nyt sitten seitsemän ekaluokkaa, kunnes neljä niistä siirretään valmistuvaan uuteen kouluun Matinkylään.
Keskiviikko 2.9.1970:
Saimme tänään lukujärjestyksen. Menemme kouluun tiistaina 8:30, muina päivinä 9:25. Pääsemme koulusta ma-ti-ke 15:25, to-pe 13:35 ja lauantaina 14:30. Kurjaa.
Torstai 3.9.1970:
Koulussa sujui mukavasti. Huomasin, että kolmaskin oppilas entiseltä IV C-luokaltani oli päässyt tänne viidenneltä, Matti Leppinen.
Ensimmäisellä ussantunnilla pidettiin tietokilpailu. Aarniometsän Apinakuningas tarkasti paperini ja möhli tietysti. Sain vain 7 pistettä 21 pisteestä. Oikein tarkastettuna pisteitä olisi tullut ainakin 12-13. Kehotin Aarniometsää menemään Korkeasaaren Apinataloon ja laskemaan, että yksi apina häkissä + yksi Aarnio häkin ulkopuolella = yhteensä kaksi apinaa. Aarnio hakkasi vähän aikaa, mutta istui sitten paikalleen ja kolautti silloin päänsä ikkunaan. Hah hah haa!
Luokka on muuten rauhoittunut kovasti. Lehtisen luokalle jäämisen ansiota.
Perjantai 4.9.1970:
Tänään ei tapahtunut mitään erikoista. Äiti vei Saaran hoitoon lintukauppaan Hietaniemenkadulle (Akvaariohuolto Kobylin & Co), sillä huomenna lennämme Barcelonaan Espanjaan.
Lauantai 5.9.1970:
Nyt on lähtöpäivä sitten käsillä. Neiti Korhonen haki Liisan hoitoon. Liisa lähti iloisena. Lentokone nousi 19:30 ja olimme Palma de Mallorcalla kello 23:30 (kelloa siirrettiin tunti taaksepäin). Matka sujui mukavasti, sillä lensimme Finnairin uudella suihkukoneella DC-8 Nurmella. Paavo Nurmi ja Jean Sibelius ovat Finnairin suurimmat koneet.
Mallorcalla ajoimme Matka-Rasilan tilausbussissa Palman länsipuolelle Illetakseen, hotelliin Bella Playa. Talo oli jyrkässä rinteessä merelle: sisäänkäynti oli ylimmässä kerroksessa (6. tai 7.), josta meidän perhe laskeutui hissillä alas toiseen kerrokseen. Poistuessamme taisi hissin ovi jäädä auki raolleen, sillä jotkut toiset suomalaiset kävelivät kiroten portaat alas hakemaan hissin käyttöönsä (mm. matkalaukuille).
Sunnuntai 6.9.1970:
Herätessäni aamulla hämmästyin huoneeseen tulvivaa auringon valoa. Katsoin ulos: edessäni alapuolella jatkui silmänkantamattomiin valtava sininen meri! Olimme hotellin toisessa kerroksessa, jonka alapuolella oli hiljainen pikkutie, jolle pääsi suoraan kellarinovesta alapuoleltamme. Pikkutien toisella puolella oli edelleen jyrkkä rinne muureineen ja portaineen, alapuolellaan kaarevassa poukamassa Illetasin kellanruskea hiekkainen uimaranta, joka vilisi iloisesti kiljuvia ihmisiä ottamassa aurinkoa tai uimassa.
Päivällä lensimme Barcelonaan pienellä DC-3:n kokoisella espanjalais-koneella. Ajoimme kaupungissa taksilla, joka kiersi yksisuuntaisilla kaduilla ruutu-asemakaavan neliön-muotoisia kortteleita. Ruutujen kärjet oli erikoisen hauskasti viistetty tylpiksi leveiden jalkakäytävien osuudelta. Taksikuskit olivat keskenään ärhäkkää porukkaa: joku saattoi puida nyrkkiään toiselle ja kirota, karkeasta äänensävystä päätellen.
Barcelonan hotellimme Dante oli paljon parempi kuin Bella Playa. Sillä ei ollut omaa ravintolaa, mutta vieressä oli melko siisti Snack-Bar, ja siinä joimmekin joka päivä Coca-Colaa ja söimmekin usein.
Maanantai 7.9.1970:
Isä oli Esomarin kongressin luennoilla. Osallistujien perheenjäsenet kävivät tilausajobussilla lyhytkasvuisen oppaamme "Little-Johnin" kanssa Picasso-museossa.
Tiistai 8.9.1970:
Kävimme vuoristokylässä luostarissa - Montserrat. Olimme siellä koko päivän. Otin mustavalkoisia valokuvia mahtavista kalliomuodostelmista.
Keskiviikko 9.9.1970:
Menimme tänään koko joukolla (siis myös luennoille osallistuvat) läheiseen pieneen rantakaupunkiin - Sitges. Meidän perhe kierteli kauppoja. Ostimme katutaiteilijalta kapean panoraama-maalauksen kaupungin rantakortteleista purjevenelaiturilta katsottuna.
Torstai 10.9.1970:
Päivällä ei ollut ohjelmaa. Isä jäi pois luennoilta. Illalla äiti ja isä menivät iltajuhlaan. Minä olin hotellissa.
Perjantai 11.9.1970:
Lensimme Barcelonasta takaisin Mallorcalle. Ajoimme hotellilta paikallisbussilla Palman kaupunkiin. Bussit, ainakin Illetaksen, olivat vanhan näköisiä, kuluneita, rämäkuntoisia. Otin valokuvia katunäkymistä. Palasimme hotelliin taksilla.
Lauantai 12.9.1970:
Viimeinen matkapäivä. Kiertelimme kauppoja. Illalla tai vasta yöllä lähdimme sitten Paavo Nurmen siivillä kotimaahan.
Sunnuntai 13.9.1970:
Soitin Saulille ja tein viime viikon läksyt.
Maanantai 14.9.1970:
Palasin aamulla kouluun. Kuro tuli ensimmäiseksi käytävällä vastaan ja varoitti: "Reksi sanoi, että sä voit saada potkut koulusta, koska olet ollut ilman lupaa poissa!" Sauli oli kai kertonut kaikille, että olin viikon Espanjassa, ja sitten jotkut edelleen reksille, englanninopettajallemme. Äiti oli kuitenkin etukäteen soittanut matkasta luokanvalvojalle Aarnikalle ja oli kysynyt luvan.
***
Itsenäisyyspäivä, sunnuntai 6.12.1970:
Lähes kolme kuukautta on kulunut siitä kun viimeksi kirjoitin. On ollut niin paljon muuta puuhaa. Kello on nyt 11:n tienoilla ja vanhemmat nukkuvat.
Täytyy aluksi tehdä korjauksia vanhoihin merkintöihin: Timo Laine ei tullutkaan koulumme ekalle luokalle, vaan hän oli jo viime vuonna ekalla jossakin toisessa kolessa, ja siirtyi tänne siis tokalle C:lle. Stikun ja Matin lisäksi ekalle on tullut entisen IV C-luokkani oppilas Kettu-Kalle eli Markku Kettunen Kaitansista.
Espanjan-matkani aikana oli meidän luokalle tullut uusi oppilas Hänninen. Hän on lähes yhtä ikävä kuin Lehtinen oli. Lukujärjestyskin on muuttunut, mutta laitan sen sitten koulun loputtua (keväällä) tähän mukaan.
Sitten uudempiin tapahtumiin: Helsingin Sanomissa on alkanut seikkailla Asterix gallialainen. Kerään sitä nyt kirjaksi. Peräti kaksi riviä eli puoli sivua joka päivä! Se ei mahdu sarjakuvasivulle vaan jonnekin yleisönosaston jälkeen, ennen rivi-ilmoituksia. Mainitsin siitä luokkatoverille, joka ei ollut huomannut.
Viime talvena naapurimme Helinit kävivät kylässä ja toivat minulle kaikkein hauskimman Asterix-tarinan (3): Asterix legioonalaisena. Ahmin sitä silloin heti samana iltana yli 2/3. Olin nähnyt mainoksia, mutta ihmetellyt kallista hintaa 4,95 markkaa. Luettuani ensimmäiset Asterixit sanoin Storgårdsille, että jos Asterix alkaisi ilmestyä lehtenä niin kuin Aku Ankka, tilaisin heti! Hän oli samaa mieltä.
Eilen pidettiin itsenäisyys-juhla koulussa. Sen lopussa rehtori Nils Mattsen kertoi, että eräs koulumme III C:n oppilas on kuollut! Storgårds sanoi minulle sen jälkeen, että Paukkonen (k.3.12.1970) oli hirttänyt itsensä jäätyään kiinni autovarkaudesta. PS. Tämä Erikin kertoma taitaa olla totta. PS. ON totta.
Tällä hetkellä ulkona sataa lunta. Saa nähdä jääkö sekin ensilumeksi.
Ai niin, olen ruvennut keräämään postimerkkejä. Isä on töissä pannut sikarilaatikkoon talteen ulkomailta tulleista kirjeistä postimerkkejä, mm. Belgiasta ja Hollannista. Kysyin meidän luokalla Kinnuselta, kerääkö hän, mutta kuulemma ei. Viidakko-Risto kerää, mutta hutiloivaan tyyliinsä.
Tiistaina 8.12.1970:
Olen nyt tehnyt läksyt ja odottelen kirjastoauton tuloa Kaitansiin ja soittotunnin alkua. Rouva Gunn antaa pianotunteja oppilaidensa kotona. Hänen poikansa Reino, kahdeksaa kieltä (kuten espanjaa, italiaa ja portugalia) puhuva ekonomi, on Lagosissa, Nigeriassa.
Vesisade sulatti viime sunnuntain lumen ja maa on nyt kauhean liukas. Tänään koulussa, kun olimme musiikkitunnin takia alaluokkalaisten päässä, näin kun nämä ottivat vessasta vettä ja suihkuttivat sitä alamäkeen, joka on aivan eteläoven edessä. Mäki tuli kauhean liukkaaksi ja kun siivooja meni roskapaikalle tyhjentämään jonkin luokan roskakoria, hänen täytyi työntää sitä edellään ja nojata siihen, ettei kaatuisi.
Sauli keksi kutsua koulun eteläsiipeä "homehtuneeksi siiveksi", koska se oli valmis jo syksyllä 1969 (vuosi sitten), kun suurin osa koulusta oli vielä rakenteilla. Silloiset kaikki 8 luokkaa I-IV A-B mahtuivat eteläsiipeen. Musiikkiluokka ja kuvisluokka olivat käytössä heti alussa, mutta voimistelusali ja ruokala eivät. Maksullinen kouluruoka syötiin omissa luokissa. Jotkut söivät vain eväitä kotoa, kuten Paukku jogurttia.
Tiistaina 15.12.1970:
Viikko taas vierähti. Eilen kuulin, että vararehtorimme, lehtori Maija Seiskarin omakotitalo on palanut Rajatiellä koulun lähellä. Seiskari ei tullut maanantaina äidinkielen tunnille. Todennäköisesti palo oli saanut alkunsa kynttilöistä.
(Tiedemies-aviomies FT Pertti Seiskari on suunnitellut koulu-TV-ohjelmia, joista "Oli kerran" sai Japanissa vuonna 1965 ensimmäisen palkinnon parhaana koulutelevisio-ohjelmana, kertoo Urpo Virkkusen tietokirja "Kuka on kuka TV:ssä", Otava 1970.)
Sunnuntai 27.12.1970:
Joulu meni taas. Sain lahjaksi kolme Asterixia, kaksi Tinttiä, taskulampun, Mikki Hiiren Elokuvat -rainakinon, sukat, Kuusi kaverusta -kirjan, suklaalevyn, Eläinten Luonto 1 -teoksen ja kynätelineen.
Annoin äidille kastikekulhon ja isälle suklaarasian. Liisa sai vanhemmilta mm. nukenvaunut (59 mk), joilla hän kaatoi joulukuusen. Monta koristetta meni rikki.
Todistukseni oli hyvä. Luokan paras oli edelleen Siltaloppi. Toisen sijan jakoivat Koljonen ja Mattinen. Minä olin neljäs Saulin kanssa. Viime keväänä olin kuudes. Storgårds on kertonut, että hänen luokallaan eräs Silvennoinen on oikea neropatti.
Oppikoulumme pääsykokeissa eniten pisteitä (75) saivatkin Siltaloppi ja Silvennoinen. Toiseksi eniten (74) saimme minä ja Storgårds. Oppilaat jaettiin luokille tasaisesti paremmuusjärjestyksessä: A Siltaloppi, B Silvennoinen, A minä, B Storgårds.
Viikko sitten sunnuntaina satoi lunta. Se on nyt pysynyt yli joulun ja olen tehnyt puutarhan puolelle lumimuurin.
Laina-täti tuli taas kylään tänään. Eilen korjattiin televisiomme. Perjantaina Pöyhösen Antti oli kylässä meillä. Pelasimme Algan lautapeliä "Rosvo ja poliisi" uusilla säännöillä. Vaihdoimme myös postimerkkejä. Antti-serkku naureskeli, miten pienenä aloittaessaan postimerkkeilyn oli leikellyt merkeistä hammasteet pois turhina.
Tiistai 29.12.1970:
Tänään rouva Helvi Mannila, rouva Anja Helin sekä tämän lapset Jens (6-v) ja Sami (1,5-v) olivat meillä kylässä. He asuvat naapurissa.
Torstai 31.12.1970:
Vuoden viimeinen päivä. Isä ja äiti lähtivät ravintola Kalastajatorppaan juhlimaan. Neiti Korhonen tulee vahtimaan Liisaa.
Muistelen mitä tapahtui tänä vuonna ennen kuin aloin kirjoittaa päiväkirjaa. Olimme kesälomalla 10 päivää täysihoitola Kotkaniemessä Luumäellä, presidentti Svinhufvudin suvun maatilalla. Menimme ensin lentokoneella Lappeenrantaan, koska Liisa kärsi helposti pahoinvoinnista automatkoilla.
Saimme Liisan kanssa kaveriksi noin 6-vuotiaan Fredrik-pojan, joka vietti Kotkaniemessä lomaa mummonsa tai oikeastaan fammunsa kanssa ja pitkästyi yksinään. Täysihoitola on lapsille tylsä paikka, pelkkää ruokailujen ja iltapäiväkahvien odottelua (kahvileipänä kovia sokerikorppuja).
Autoilevat vieraat kävivät Taavetin keskustaajamassa katsomassa vanhoja linnoituslaitteita. Meidän perhe näki kilometrin säteellä maalaistalosta vain lehmiä ja kanoja, vähän metsäpolkuja ja kärrypolkuja, peltoa ja järvenrantaa. Huoneemme vieressä yläkerran porrashallissa oli runsas kirjasto mm. 1950-luvun dekkareita, joista luin Salama-sarjaa ja Pyhimys-kirjoja. Alakerran salin lattialla lojui mieleen jäävästi jääkarhun talja päineen ja hampaineen.