maanantai 1. maaliskuuta 2021

322. Taivaallisia todistuksia

Harva enää uskoo kritiikittä kaikkea mitä auktoriteetit ihmiselle uskottelevat. Voisiko "Toivonto" korvata "Uskonnon", ihmisille, jotka toivovat hyvää kaikille? Taikka "Tahdonto", vaikuttuminen Jeesuksen hyvästä tahdosta ja esikuvasta?

Käytännöllisen filosofian emeritus-professori, joidenkuiden "ateisti-Airaksiseksikin" kutsuma tiedemies Timo Airaksinen (s.1947) kirjoittaa:

Klassiset todistukset Jumalan olemassaolon puolesta (s.271-273)

1) Kosmologinen teoria: Koska maailma on olemassa, jonkun on täytynyt luoda se (koska mitään ei synny ilman vaikuttavaa syytä. Tämä I syy on Jumala.

MYÖS:

Liikkeen syy on toinen liike, mutta liikkeiden sarjan on pakko alkaa jostakin. On siis I liikuttaja, Jumala. "Liikkumaton liikuttaja" -Aristoteles.

MYÖS:

Tyhjästä ei synny mitään, on siis oltava taho, josta kaikki synty on saanut alkunsa.

2) Teleologinen teoria: Maailma on niin järjestetty, että siinä on alempia ja korkeampia muotoja. Jos on näin, on oltava myös korkein muoto. Maailma on siis järjestetty parhaalla mahdollisella tavalla. Maailman järjestäjä ja sen prosessien ohjaaja on Jumala.

MYÖS:

Maailmassa oliot ja prosessit suuntautuvat päämääriin, joita ei voisi olla ilman Jumalaa. Kuten jousiampuja suuntaa nuolen maaliin, Jumala suuntaa oliot ja prosessit päämäärään (telos).

3) Moraaliteoria: On olemassa kaikkialla pätevä moraalilaki. Joku on sen meille antanut ja antajan täytyy olla kaikkihyvä, koska hän on kaiken moraalin mitta.

MYÖS:

Ihminen kokee maailmassa epäoikeudenmukaista kärsimystä, ja vain Jumala pystyy korjaamaan asian taivaassa, kunhan kärsivä on uskossa. Jumala oikeudenmukaisuuden takaajana on pakko olettaa, tai muuten moraalia ei ole olemassa. Mutta moraali on olemassa. Siis Jumala on olemassa.

4) Ontologinen teoria: On selvää, että olion olemassaolo on osa olion täydellisyyttä. Täydellisen olennon on oltava olemassa, joten Jumala on olemassa.

Teoriatyypit 1-2 perustuvat ihmisen havainnoille ja kokemuksille. Moraaliteoria on osittain kokemuksellinen. Viimeinen teoria on täysin kokemuksesta riippumaton (a priori).

**

Airaksinen pohtii kirjansa viimeisellä sivulla 286 seuraavaa:

Leibniz sanoo suoraan, että meidän luotu maailmamme on on moraalisesti paras mahdollinen. Onko suuri filosofi sokea vai itsepetoksen vallassa? Ainakin oman uskonnollisen hurmionsa sokaisema sanoessaan, että vain Jumalan armon miettiminen ja kokeminen on aitoa onnea. Siis: alistu pahaan ja kärsi, sillä Jumalan miettiminen on ainoa onnellistuttava asia ja taivaassa onni sitten täydellistyy. Leibniz ja Berkeley vähättelevät maallista kärsimystä, ja tämä on heidän ratkaisunsa pahuuden ongelmaan.

Mutta kärsivälle kärsimys on todellista. Ruumiin tuskat ovat pahasta. Paha on viattoman tulla tuomituksi toisen rikoksista. Pahaa on menettää rakkaansa. Miksi Jumala loi helvetin maan päälle, jääkin arvoitukseksi. Ehkä Jumala ei olekaan niin hyvä kuin papit väittävät, tai sitten hän ei ole kaikkivoipa, tiedä häntä.

_____

7476. Airaksinen, Timo: Jäähyväiset uskonnolle. Henkisyyden puolustus. /26.2.2021 () Bazar Books 2020 Sid 286 sivua H37 lk.201

***

Vuonna 2009 kuoli 91-vuotiaana amerikkalainen TV-evankelista Oral Roberts, joka oli kuuluisa Jumalalta saamastaan lunnasvaatimuksesta: saarnaaja Roberts kuolee, elleivät uskovaiset kerää hänelle 3 kuukauden aikana 8 miljoonaa dollaria rahaa!

Luin kirjaston asiakkaiden vaihtohyllystä löytämäni Oral Robertsin puhekokoelman (vuodelta 1958).

Kansiliepeestä: "Oral Robertsin 14'000 istumapaikkaa sisältävä teltta pystytetään uudelleen ja uudelleen ympäri Yhdysvaltoja. Florencessa, Etelä-Carolinassa, viimeisen illan kokouksessa olleista 30'000 kuulijasta jätti 5000 ihmistä elämänsä Jumalalle."

Takakannesta: "Hän toimittaa Abundant Life eli "Yltäkylläinen elämä" -nimistä lehteä, jonka levikki on yli 2,5 miljoonaa." Lienee tuottanut saarnamiehelle yltäkylläisen vaurauden.

- Olen kummastellut, miksi tarvittiin Jumalan ja Jeesuksen lisäksi Pyhä Henki (Spiritus Sanctus), kolmiyhteisen Jumalan kolmas persoonallisuus? - No siksi, kun Pyhä Henki on Kristuksen sijainen ja hänen työnsä jatkaja, joka lohduttaa kristittyjä kärsimyksissä.

Vasta Oral Robertsia lukiessa (s.77) oivallan, että Jeesus toimi aina vain paikallisesti. Jeesus paransi yhden sairaan kerrallaan tai pelasti ihmisjoukon, joka oli koolla ja pystyi näkemään ruumiillistuneen Jeesuksen. Entäpä ihmiset 50 km:n tai tuhansien kilometrien päässä Jeesuksesta? Pyhä Henki voi levitä hengen muodossa kaikkialle?

"Pyhä Henki tulisi asumaan ihmisessä". Elämään ihmissydämessä, missä kukaan ei voisi koskea Häneen ja ristiinnaulita Häntä. (s.78)

"Monet pastorit salaavat opetuksen Pyhästä Hengestä. Kenties et hyväksy sitä totuutta, että kun ihminen vastaanottaa Pyhän Hengen kasteen, sitä seuraa kielillä puhuminen? (s.81) (Jaaha, olisipa ollut hauska kuulla Robertsin puhuvan "kielillään" suomen kieltä!! Kirjan on kääntänyt Taito Seila, joka sotkee miljardit ihmiset - biljooniin ihmisiin! (s.84)

"Jeesus tulee pian!" varoitti Roberts - viime vuosituhannella. Joten: "Ystävät, lopettakaa laskemasta rahoja tullessanne Jumalan huoneeseen! Nyt on viimeinen aika uhrata lähetystyölle! Nyt on aika rakentaa uusia rukoushuoneita! Halleluja! Nyt on aika uhrata. (s.88).

Teksasin Amarillossa pyörremyrsky tempasi saarnaaja Robertsin teltan mukaansa, pyöritteli sitä 60 metrin korkeudessa ja heitti sen sitten maahan. Mutta Jumalan näkymätön käsi ohjasi suuria ja raskaita paaluja niin, etteivät ne kaatuneet ihmisten päälle. "Tuuli tempasi myös minut mukaansa ja heitti kauas selälleni, mutta en vahingoittunut. Alkoi sataa rakeita ja ne löivät kasvoihini, kun rukoilin. Vain 50 henkilöä haavoittui ja heistäkin ainoastaan yksi vakavasti. Hänen selkänsä oli murtunut. Rukoilimme, että Jumala parantaisi hänet. Seuraavana aamuna lehdet kirjoittivat: 7000 ihmeen kautta pelastunutta. (s.93-96)

- Onneksi miljoonat suomalaiset on pelastettu kärsimästä pyörremyrskyistä ollenkaan!

Kun ns. ihmeparannuksia on tutkittu, ne eivät ole olleet todellisia, tai ainakaan pysyviä! Muistan kertomuksen "ensimmäisestä marathonista", jolloin sotilas juoksi 42 km Ateenaan tuodakseen viestin kreikkalaisten suuresta voitosta - ja kuoli heti tehtävän suoritettuaan. Ihminen voi ponnistella kaikin voimin suorittaakseen jonkin tärkeän asian - tai elääkseen jonkin määräajan, odotettua kauemmin. Rampa voi kävellä hetken, tullakseen jälkeenpäin entistä sairaammaksi.

Veli Roberts on ihmeparantaja. Taikurilla on omat ehtonsa ja oikkunsa. Hän ei tee kotikäyntiä sairaan luo, vaikka kuinka pyydettäisiin, vaan sairas täytyy vaivalloisesti raahata Robertsin telttaan. Erään potilaan olisi pitänyt päästä ajoissa takaisin vanhainkotiin, mutta Roberts ei tippaakaan jousta aikataulussaan, sillä hänestä on tärkeämpää käännyttää saarnalla 200 ihmistä helluntailaisiksi kuin parantaa yhden ihmisen vakava sairaus.

"Kaatumataudilla on monta syytä. Joissakin tapauksissa sillä on orgaaninen alku, joskus taas sen aiheuttajana ovat kaatumatauti-henget. Sisareni Velma kärsi juuri tämänlaatuisesta saastaisesta hengestä." (s.143-144) "Vanhin sisareni oli hirveiden voimien vaivaama. Viisivuotiaasta aina 19-vuotiaaksi hänellä oli jatkuvasti kouristuksia. Hänen täyttäessään 19 vuotta Jumala oli häntä kohtaan armollinen ja otti hänet pois tästä maailmasta toiseen ja parempaan maailmaan kuin tämä." (s.131-132)

Näin Roberts parantaa (s.159-160): Käteni oli naisen pään päällä ja huusin: Saastaiset henget, käsken teitä Jeesuksen, Nasaretilaisen, nimessä poistumaan tästä naisesta! Ja minusta tuntui kuin olisin kääntänyt kirjan lehtiä, tunsin henget niin tarkoin, kun ne toinen toisensa perään jättivät uhrinsa.

Missä ovat kaikkein suurimmat ja voimakkaimmat pimeiden henkien joukot, siellä ovat myös Jumalan enkelit sitä lähempänä apua ja vapautusta tuomassa. Muista aina, että vain kolmasosa enkeleistä on langenneita - kaksi kolmatta osaa eivät ole langenneet! Me olemme voittavalla puolella! Esim. kymmentä pahaa enkeliä vastaan on 20 valon enkeliä.

_____

7474. Roberts, Oral: Neljäs mies (The Fourth Man and Other Famous Sermons) 5 saarnaa. suom. Taito Seila. /24.2.2021 () Ristin Voitto 1958 Nid 164 sivua Oma lk.2

****

Evankelista Billy Grahamilta kysyi lapseton vanha aviopari: "Näemmekö Taivaassa uudelleen koiramme, joka oli meille hyvin rakas, koska meillä ei ole omia lapsia?" Billy Graham vastasi tylysti: "Ei, koirat eivät pääse Taivaaseen, koska niillä ei ole sielua."

Enpä itse harrasta kotieläimiä, mutta millaista olisi elämä kokonaan ilman lemmikkejä? Mitähän ihmettä Taivaassa voisi harrastaa??

_____

7008. Demaray, Donald E (koonnut): Puhalla, Jumalan tuuli. Billy Grahamin kirjoituksia (Blow, Wind of God) suom. Jouko Tiainen. /2.12.2018 (1975) Ari kustannus 1977 Nid 128 sivua O lk.2

*****

Muinaisen Rooman keisari-jumalan Augustuksen kuolemaa (14 jKr) seurasi ylösnousemus, joka kuulostaa hieman tutulta:

"Muuan senaattori meni valalle siitä, että oli nähnyt kuolleen keisarin hengen nousevan taivaaseen ruumisroviolta, ja tämä vannominen tuotti hänelle 250'000 denaaria eräältä pappiskollegiolta, jonka johdossa oli keisarinna Livia." -Alf Henrikson: Augustuksen kuolema (s.687): 

_____

7455. Henrikson, Alf: Antiikin tarinoita 2. Rooma (Antikens Historier) suom. Maija Westerlund /30.1.2021 () Wsoy 1996 -4.p Sid 476/988 sivua (s.407-883) Oma lk.9

***********


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti